بررسی جهان هیولایی آثار محمد سیاه قلم((جهان هیولایی معاصر با استفادهاز فضای تصویری آثار محمد سیاه قلم))
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده علی فلاح کردی
- استاد راهنما حسن سلطانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
هنر شرق آن چنان دارای عمق، پیچیدگی و رمز و راز است که تا کنون دنیای مبهم محمد سیاه قلم و حتی هویتش در پرده ابهام مانده است. موضوع این پایان نامه به بررسی آثار محمد سیاه قلم و به خصوص جهان هیولایی این نقاش گمنام اختصاص دارد. این پایان نامه از نظر ماهیت و روش از نوع تحقیقات تاریخی و توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است که در شش فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل اول به کلیاتی در مورد نگارگری دوره ی تیموری اختصاص دارد. در ادامه به بررسی شخصیت و هویت نقاش در فصل دوم و بررسی محتوایی و تکنیکی آثار او در فصل سوم پرداخته شده است. جهان هیولایی آثار او موضوع مهمی است که در فصل چهارم بررسی شده است و نهایتاً در فصل پنجم این تحقیق می کوشد تا به کلیه جنبه های نوآوری و خلاقیت در آثار وی بپردازد. بررسی ها نشان می دهد در مورد این نقاش( خوشنویس و مبتکر و سفالگر ) قرن نهم هجری تحقیقات ضد و نقیضی(از سال 1912 میلادی که اولین آثار او منتشر شد تا مجموعه مقالات منتشر شده 2004 استانبول ) در صد سال اخیر صورت گرفته است. اینکه او را مولانا حاجی محمد هروی، محمد بخشی سمرقندی، مالک بخشی، محمد بن محمود شاه خیام و یا غیاث الدین محمد نقاش هروی بنامیم یا نه؟ موضوع دیگری است که ذهن محققان بسیاری را به خود مشغول داشته است. دیدگاه طنز پردازانه با نگاهی منتقدانه به موضوعات اجتماعی(گروتسک)، فضا سازی متفاوت و خلاقانه، پرداختی متفاوت به موضوعات خیالی و وهمی، طراحی آزادانه، فعال و پویا، دیدگاه های کوبیستی(طراحی از چند زاویه)، خطوط اکسپرسیو و حالت گرا، گاهاً برخوردی امپرسیونیستی (در طراحی ها- دو اثر موجود درآمریکا) ویژگی های مهمی است که بعضی از آنها تا این زمان در نگارگری ایران بی سابقه و در هنر اروپا کم نظیر بوده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی آثار محمد سیاه قلم و بهمن محصص
این تحقیق با موضوع بررسی تطبیقی آثار محمد سیاه قلم و بهمن محصص پژوهشی توصیفی ـ تحلیلی است که ابعادی از شخصیت ، زندگی و آثار هنری محمد سیاه قلم و بهمن محصص به عنوان دو هنرمند شاخص را مورد بررسی قرار می دهد. با مطالعه بر روی آثار آن ها به شباهت های تازه ای در آثار و شخصیت شان پی خواهیم برد. شباهت هایی که فاصله ی تقریبی پانصد سال اختلاف میان دوره ی زندگی شان، اینجانب را از کنار هم قرار دادنشان منص...
15 صفحه اولکارکرد معنایی دلالت های صریح و ضمنی در مطالعه موردی آثار محمد سیاه قلم
در بررسی آثار نقاشی، همچون دیگر آثار تصویری، ما با سطوح مختلفی از نشانه ها روبه رو می شویم که این سطوح به وجودآورنده معنا در آثار هستند. روابطی که بین نشانه ها و نظام های رمزگانی در آثار نقاشی به کار می رود، دلالت را به وجود می آورد، بنابراین دریافت اولیه مخاطب در برخورد با سطوح اولیه آثار باعث به وجود آوردن معنایی می شود که از رابطه دلالتی صریح نشئت گرفته است. آنچه در پی آن می آید و موجب گسترش...
متن کاملبررسی نظری مفهوم زشتی و شر در نگارگری ایرانی با تاکید بر آثار محمد سیاه قلم
مفهوم زیبا یکی از عناصر ثابت و همیشگی تاریخ و فلسفه هنر است که دیدگاه های متنوعی در مورد آن وجود دارد. ولی در کنار آن مفهوم مهم دیگری هم شکل می گیرد: زشتی. اما بر خلاف زیبایی چندان مورد تاکید فلاسفه و پژوهشگران هنر قرار نگرفته است. آن چه پررنگ است تعریف شدن زشتی با استفاده از تعریف و مفهوم زیبایی است. در این میان، مفهوم شر نیز تا حدی با زشتی پیوند دارد و می توان این دو را با توسل به مفاهیم متضا...
بررسی موجودات مخوف و اهریمنی در آثار استاد محمد سیاه قلم از منظر عالم خیال
چکیده در طول تاریخ هنر به کرات در نقاشی ها، مجسمه ها، نقوش برجسته و هنرهای بصری دیگر، از تصاویر دیو و موجودات مخوف و اهریمنی استفاده شده است. استاد محمد سیاه قلم یا همان غیاث الدین محمد نقاش، از جمله نگارگران چیره دست ایرانی قرن نهم هجری قمری (پانزدهم میلادی) است که در نگاره هایش تصاویر موجودات مخوف و اهریمنی مانند دیو، بسیار به چشم می خورد. وی علی رقم اینکه جزء نگارگران مکتب هرات به شمار می...
مطالعه تطبیقی خیال و واقعیت در نقاشی (با نگاه به آثار محمد سیاه قلم و هیرونیموس بوش)
در این پژوهش تحت عنوان "مطالعه تطبیقی خیال و واقعیت در نقاشی (با نگاه به آثار محمد سیاه قلم و هیرونیموس بوش)" به روابط دو متغیر خیال و واقعیت به واسطه نقاشی پرداخته شده است و برای تسهیل مطالعه دو هنرمندی را که به استناد اهل هنر بیشترین تداخل خیال پردازی و واقع گرایی را در آثار ایشان می توان مشاهده کرد؛ به عنوان شاهد در نظر گرفته و آثار ایشان در رابطه با متغیرهای اصلی مورد مطالعه ی تطبیقی قرار گ...
15 صفحه اولنمود "بدنگروتسک" در نقاشیهای محمد سیاه قلم بر مبنای اندیشه میخائیلباختین
اکثر پژوهشهای انجامگرفته با موضوع سیاهقلم، باتوجه به هویت و زمینه فرهنگی آثار محمد سیاهقلم شکل گرفتهاند. نقاش مشهور اما ناشناس نیمهدوم سده نهمهجری که بیشترین حجم آثار او در مرقعهای کتابخانه توپقاپوی استانبول نگهداری میشود. این نوشتار، فارغ از دغدغه هویت و بافت فرهنگی آثار سیاهقلم، از اشکال و فرمهایکارناوالی میخائیلباختین یاریجسته و منحصراً با نگاهی عمیق و تازه به جهانگروتسکی س...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023